Kies je voor Google Analytics of Google Tag Manager?

Google Tag Manager is vrij onbekend versus Google Analytics. Lees wat deze tools precies doen en wat hun mogelijkheden zijn.

Velen gebruiken Google Analytics als website analyse tool. Echter biedt Google Tag Manager heel wat meer mogelijkheden om inzichten in het gedrag van jouw websitebezoekers te bekomen, maar is het ongekend.

In dit artikel wil ik kleine zelfstandigen als ondernemers dit inzicht bieden op een zo eenvoudig mogelijke manier.

Laat ons eerst eens bekijken wat beide platformen eigenlijk zijn.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis platform dat gegevens van websitebezoekers verzamelt, opslaat en weergeeft met als doel een antwoord te bieden op vragen zoals:

  • Waar komt mijn websitebezoek vandaan? Via welke kanalen? Welke zoekwoorden?
  • Welke pagina’s bekijken mijn bezoekers en hoe lang? Welke onderwerpen interesseert hen het meest?
  • Gebruiken ze een desktop of GSM om naar mijn site te surfen?
  • Waar vallen bezoekers af? Waarom zou dat kunnen zijn?

Al deze data geven jou waardevolle inzichten zodat je jouw marketing campagnes, jouw website, jouw blogs enz. kunt optimaliseren tot een zekere extensie op basis van het gedrag van jouw bezoekers.

In Google Analytics kan je ook andere tools uit het Google gamma verbinden zoals Google Search Console, Google Ads, Google Adsense,… om zo beter overzicht te hebben over de volledige klantcyclus.

Wat is Google Tag Manager dan?

Google Tag Manager (GTM) is eveneens een gratis tool die je in staat stelt om:

  1. Tags (stukjes code en pixels) te beheren en in te zetten op jouw website zonder de code rechtstreeks aan te moeten passen. Denk bijvoorbeeld aan pixels van Facebook, cookie banner, Google Ads, Paypal, YouTube, Hotjar, marketing automation…enz. Deze kan je via één tag manager inzetten op jouw website zonder dat je deze pixels afzonderlijk op alle pagina’s dient te coderen. GTM stuurt deze data door naar de desbetreffende platformen.
  2. Mogelijkheid om veel meer data te bekomen met betrekking tot de verschillende acties op een website pagina zoals button clicks, video bekijken, formulier invullen, gegevens over de producten die ze in hun shopping cart leggen enz.

Wat is het verschil tussen Google Tag Manager and Google Analytics?

In mensentaal, Google Analytics kijkt of iemand op een pagina is en wanneer de bezoeker naar de volgende pagina gaat. Dit is kort door de bocht, maar daar komt het in grote lijnen op neer.

Echter, op zo’n pagina doen bezoekers heel wat meer en wil je deze inzichten ook bekomen. Google Tag Manager biedt deze mogelijkheden en je kan hierin zeer ver gaan. Deze extra inzichten geven je veel meer inzichten om jouw website en desbetreffende pagina’s te optimaliseren.

Hoe werken Google Tag Manager en Google Analytics samen?

Google Tag Manager verzamelt de data van een bepaalde bron (jouw website of app) en stuurt deze data dan door naar andere platformen die deze data opslaan en weergeven in rapporten zoals Google Analytics, Facebook, jouw marketing automation tool, enz.  

Hoe Google Tag Manager en Google Analytics samenwerken.
Hoe Google Tag Manager en Google Analytics samenwerken

Buyer journey: Google Analytics vs Google Tag Manager

Laat ons dit uitleggen aan de hand van een buyer journey. Stel iemand landt op jouw productpagina dan bekijken ze een video over het product, kopen het en eindigen op de “dank je” pagina.

Wat je in Google Analytics kunt meten, kan je via Google Tag Manager ook opzetten. Daarbovenop geeft Google Tag Manager jou de mogelijkheid om veel meer interactie te meten:

  • Hoe ver scrollen de mensen op mijn pagina?
  • Op welke buttons hebben ze geklikt?
  • Hebben ze de video afgespeeld? Hoe lang? Pauseren ze? Stoppen ze de video vrij snel of bekijken ze deze volledig?
  • Als je een webshop hebt, bestaat de mogelijkheid om heel wat extra data te verzamelen zoals “product nummer”, “product naam”, “kleur”, “prijs”, “shopping totaal”,…
Wat meten Google Tag Manager en Google Analytics
Data metingen Google Tag Manager versus Google Analytics

Hoe gebruiksvriendelijk zijn GA en GTM?

Volgens Google:

“Google Tag Manager helps make tag management simpleeasy and reliable by allowing marketers and webmasters to deploy website tags all in one place.”

Dit is wel overdreven, want Google Tag Manager is niet simpel in gebruik zonder technische kennis en training (cursussen of zelfstudie) en veel oefenen.

Je hebt kennis nodig in het opzetten van de tags, triggers, variables. Als je Facebook pixels opzet in GTM dan dien je ook te begrijpen hoe Facebook pixels werken om dit correct te doen. Als je “event tracking” wilt doen, moet je weten wat “events” zijn, hoe Google Analytics werkt, welke gegevens je kan bekomen, hoe de rapporten eruit zien en hoe je de categorieën, acties en labels gaat benoemen.

Misschien denk je nu, pfft “dit is niet van toepassing op mijn zaak”. Als je goed nadenkt, zal je al heel wat van deze applicaties gebruiken zoals Facebook advertising, Google Ads, een cookiebanner, email of marketing automation tool zoals MailChimp, Convertkit, GetResponse, Hubspot, Shopify,… Dan is het wel relevant. Een expert kan deze zaken voor jou in Google Tag Manager opzetten.

Google Analytics is gemakkelijker in gebruik. Echter is ook dit platform meer dan plug & play. Vele accounts zijn niet correct opgezet. Regelmatig zien we foutieve gegevens doorkomen zoals dubbeltellingen of gewoon geen gegevens, waardoor je inzichten foutief zullen zijn. Een audit van jouw Google Analytics account is geen overbodige luxe. Wat ben je ermee als je denkt dat je 1000 bezoekers hebt, maar door foutieve codering deze dubbel binnenkomen en dit er in realiteit maar 500 zijn?

Wat kies je dan?

Stel jezelf enkele vragen:

  • Wat betekent een website voor jou? Is het gewoon een visitekaartje en interesseert het jou helemeaal niet wat dit oplevert of wil je echt leads aantrekken en converteren in klanten?
  • Hoe belangrijk zijn inzichten om jouw website te optimaliseren?
  • Wil je weten wat bezoekers doen op jouw pagina? Hoe ze de interactie aangaan met jouw content of niet?
  • Zou meer gedetailleerde gegevens over jouw e-shop welkom zijn? Wil je inzichten in “bestelwaarde”, “aantal producten per bestelling”, enz.
  • Wat zou je in de toekomst willen?

Je kan het vergelijken met Duplo en Lego. Google Analytics is zoals Duplo. Google Tag Manager stelt je in staat om Duplo, Lego of beide te combineren waardoor je veel meer kunt meten en inzichten verschaffen.

Persoonlijk zijn we allemaal begonnen met Duplo, maar op termijn schakel je toch over naar Lego omdat je hiermee toch meer kunt doen.

Google Analytics Universal en GA4

In oktober 2020 lanceerde Google een upgrade van Google Analytics Universal namelijk GA4. Als marketeer zou ik het niet echt een upgrade noemen, want het is een heel ander dataplatform en dus een nieuw product.

GA4 richt zich veel meer op engagement, wat mensen doen op jouw pagina, dan Universal. Dit betekent dat je meer gedetailleerde informatie krijgt over wat er op jouw pagina gebeurt. Echter is het nog steeds zo dat je met Google Tag Manager veel meer in detail kunt gaan.

Ook al staat GA4 nog in de kinderschoenen, vroeg of laat zal Google toch overschakelen naar het nieuwe. Je kan perfect al jouw GA4 opzetten naast de reeds bestaande. Zo kan je al data verzamelen, meer vertrouwd geraken met het nieuwe platform… Als je niet weet hoe, contacteer ons gerust. Wij helpen je hierin graag verder.

Tips, adviezen, succesverhalen en nieuws uit de “growth marketing” world
We wijzen je op onze privacyverklaring.
Isabelle Geerts

Isabelle Geerts

Gepassioneerd datagedreven B2B marketing architect die duurzame marketing machines bouwt op basis van klantgerichtheid, content, technologie en een stevige portie creativiteit.