Het weegt dit jaar waarschijnlijk nog harder door dan andere jaren op onze inspiratie. Daarnaast heb je misschien al zoveel over hetzelfde onderwerp geschreven of je zit al zo lang in de business dat je niet meer weet waarover nog te schrijven.
- Ben jij op zoek naar onderwerpen voor jouw content?
- Is jouw inspiratie even op vakantie?
In onderstaand artikel geef ik je inzicht in mijn methodiek om snel heel wat content ideeën te genereren en deze ook af te stemmen op op jouw bedrijfsdoelstellingen. Deze manier heb ik zelf toegepast en geoptimaliseerd tijdens mijn carrière en gebruik ik nu in samenwerking met klanten.
Content strategie voor jouw marketing & sales funnel
De meeste customer journey modellen waaronder SmartInsights RACE, Google’s See-Think-Do-Care, Hubspot’s TOFU, MOFU, BOFU of het AAARRR volgen een rechtlijnig pad. Hoewel we weten dat buyer en customer journeys nooit éénzelfde lineair pad nemen, bieden deze funnels ons wel een structuur voor onze content planning.
Hieronder vind je een overzicht van deze modellen opgedeeld in 4 grote fases, wat deze betekenen, de doelstellingen die je hanteert per fase en het type content dat je kunt inzetten.
Een goed onderbouwd content plan voorziet content voor elke fase van de buyer en customer journey. Natuurlijk, als je weinig budget of tijd hebt, dan kan je jouw inspanning meer richten op de fase waar de nood het hoogst is. Voor starters zal dat visibiliteit zijn met als doel bezoekers naar jouw website te trekken. Top bedrijven met een volwaardig marketing team zorgen ervoor dat ze content hebben die de volledige lifecycle dekt.
Waar je ook staat, elk bedrijf is klein begonnen.
Brainstorming met jezelf en mij
Regelmatig organiseer ik een brainstorm kwartiertje of halfuurtje met mezelf, of als je in team werkt, kan je jouw collega’s hier ook bij betrekken ook virtueel.
Hoe ga je van start 🎬
- Plan 15 of 30 min. in jouw agenda ⏰
- Beantwoordt elke vraag met min. 3 onderwerpideeën
- Noteer deze ideeën op post-its, Mural canvas of OneNote
#1 Welke vragen stellen prospecten
Alles start met “Wat denkt jouw klant?”, Welke vragen stellen zij aan jouw verkopers, op messenger, whatsapp,… Wist je dat veelgestelde vragen jou een “featured snippet” op Google kunnen opleveren.
Input op deze vragen kan van veel bronnen komen:
- Quora: op deze site kan je vragen terugvinden over allerhande onderwerpen
- Answerthepublic: typ gewoon jouw onderwerp in en je krijgt meteen heel wat vragen terug waarop gezocht wordt
- Collega’s: vraag hen naar welke vragen zij krijgen. Als marketing manager vroeg ik dit maandelijks aan collega’s.
- LinkedIn, Facebook,… groepen
#2 Welke pijnpunten ervaren jouw prospecten?
Als je regelmatig interviews doet om jouw buyer personas up-to-date te houden, heb je hier waarschijnlijk al wel wat input voor. Indien niet, vraag rond bij collega’s en denk even na welke naar voren gekomen zijn in gesprekken. Als klanten bepaalde uitdagingen hebben, dan geldt dit hoogstwaarschijnlijk ook voor jouw prospecten en gaan ze ook op Google zoeken naar antwoorden.
Zo was ik ooit in gesprek met iemand op een conferentie van SeriusDecisions over billboard reclame. Zij zei me: “Dat kost stukken van mensen en die prijzen variëren sterk afhankelijk van de locatie. Het is een risico qua investering want uiteindelijk heb je geen idee of die prijzen daadwerkelijk proportioneel zijn aan het aantal mensen en hoe lang ze de advertentie effectief zien”. Ik werkte bij TomTom en hun verkeersdata kan hierin heel nuttig zijn. Voila alweer een content idee voor onze webinar serie, welke trouwens een gigantisch succes was met enkele 100den aanwezigen.
Kijk tevens hoe vele kappers dit handig aanpakten tijdens Corona om te blijven communiceren met klanten en prospecten:
Zorg er wel voor dat het kennisdelend blijft en niet te verkoperig.
#3 Welke kennis heb jij die nuttig kan zijn voor jouw klanten?
Voor jou lijkt het gewoon normaal dat je bepaalde kennis hebt, maar voor velen is dat helemaal niet zo. Misschien zit je ondertussen jaren in het vak, maar ga eens terug in de tijd. Welke vragen had je vroeger waar je nu wel een antwoord op weet?
Je volgt waarschijnlijk wel eens workshops of webinars rond bepaalde topics waar vragen naar voor komen waarvan je stiekem denkt “Weet jij dat niet?”. Dat is zo’n typische vraag waar vaak velen mee worstelen en jij iets mee kunt doen.
#4 Welke tegenargumenten hebben prospecten of klanten? Waarom haken prospecten af tijdens het verkoopstraject?
Jouw verkopers kunnen zeker en vast heel wat tegenargumenten aanhalen waarom een klant niet gekocht heeft of waarover ze vaak in discussie gaan. Als een lead wordt afgewezen was meestal de reden “prijs”. Dit kan je deels al proactief oplossen door bijvoorbeeld te schrijven over de return on investment (ROI) en de kwantitatieve voordelen die jouw oplossing met zich meebrengen.
(Leuke tool die je hiervoor kunt inzetten is Outgrow)
Zelf heb ik hier een “light marketing maturity assessment” aangemaakt
#5 Hoe doen jouw producten of oplossingen het tov concurrenten
Prospecten vergelijken producten of software en gaan naar heel wat sites om deze te vergelijken. Je kan hiervoor ook zelf vergelijkingstabellen maken. Bovendien ga je misschien op Google ook nog een graantje meepikken als iemand naar jouw concurrent zoekt.
Wie zijn jouw concurrenten? Welke producten of diensten hebben zij? Kan je deze eens uitproberen? Dan kan je erover schrijven, of zelf deze testen. Nogmaals, breek concurrenten niet af, ga uit van jouw eigen sterktes.
#6 Elke dag een potentieel content idee
Feesten… Wie doet dat niet graag? Elke dag is er wel een feestdag of een themadag. Als je internationaal werkt, dan varieert dit ook nog eens van land tot land. Je kunt het niet zo gek bedenken of we hebben “aardbeienfeest”, “science fiction”, “star Wars day”,… Welke dagen of thema’s kan je inzetten die relevant zijn voor jouw doelgroep? Durf hier ook verder te kijken dan jouw eigen business. Als blijkt dat veel klanten ook StarWars fan zijn, zou je hiermee iets kunnen doen op 4 mei.
- https://www.dagenvanhetjaar.nl/
- https://www.daysoftheyear.com/
#7 Hebben klanten bepaalde kennis nodig om jouw product te kunnen gebruiken?
Tijdens mijn carrière heb ik voor wereldtopbedrijven gewerkt die heel wat state-of-the-art oplossingen aanbieden. Dan hoor je ineens iemand op een vrijgezellefeestje zeggen “wij gebruiken jullie communicatietechnologie op kantoor”. Ik zei “Fantastisch hé, wat je daar allemaal mee kan?” Waarop deze persoon antwoordt: “Oh ja?, ik gebruik dat alleen om te bellen.” Dat is jammer, maar ineens een food for thought voor enkele “tutorials” die je zowel online kunt zetten alsook bij onboarding kunt gebruiken zowel tekstueel als video.
Ga eens terug naar jouw eerste werkdag. Dan dien je de producten, applicaties en/of diensten van jouw nieuwe werkgever te kennen. Hoe gemakkelijk of moeizaam ging dat? Welke vragen had je? Wat bleef onduidelijk? Probeer nieuwsgierig te zijn en na te gaan hoe jij zelf met dat product of oplossing aan de slag ging.
#8 Wie zijn de gezichten in jouw bedrijf?
Zowel in B2B als B2C doen mensen nog altijd business met mensen. Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig wie de mensen zijn in jouw bedrijf. Speel daar op in. Hoe is het bedrijf ooit ontstaan? Wat is het verhaal van de oprichters? Wie zit aan de leiding? Wie zijn jullie experten? Je kan dit zakelijk, informeel of zelfs speels aanpakken.
Gebruik hier ook mijlpalen en belangrijke momenten: uit hun jeugd, iemand gaat trouwen, wordt papa of mama, wint een trofee, doet mee aan een liefdadigheidsactiviteit, enz. Zo creëer je ook een band tussen mensen van vlees en bloed.
#9 Zijn er klanten, partners of distributeurs die iets speciaals doen?
Ga eens door de sociale media van jouw klanten, partners of distributeurs. Hebben zij speciale zaken gedaan: rond klantbeleving, ecologisch, voor de community, een award gewonnen, een boek geschreven?
Dit hoeft niet altijd rechtstreeks gelinkt te zijn aan jouw aanbod. Iedereen krijgt graag aandacht. Ook jouw klanten zullen jouw aandacht enorm appreciëren.
#10 Welke content heb je afgelopen jaren gepubliceerd?
Overloop eens wat je zoal gepubliceerd hebt in de afgelopen jaren. Bekijk in jouw website analyse welke zeer populair waren op basis van #bezoekers en #time on site. Door een opfrissing van cijfers, een getuigenis, toevoeging van enkele extra trends enz. kan deze hergebruikt worden. We noemen dit ook content repurposing.
Tip: het voordeel hiervan is dat je de bestaande blog kunt aanpassen en zo de digitale authoriteit van die blogpagina behoudt.
Vervolgens kan je hetzelfde onderwerp specifieker maken naar een bepaalde doelgroep. Bijv als je een blog hebt over “gezichtsverzorging” in het algemeen, zou je enkele blogs kunnen maken over “gezichtsverzorging in de winter”, “gezichtsverzorging in de zomer”, “gezichtsverzorging voor tieners”,… of je kan jouw top 5, 10,… bundelen in een artikel.